sobota, 14 listopada 2015

Nauczyciele poznają nowe narzędzia TIK


Realizowany przez nas projekt ELF  skierowany jest nie tylko do uczniów. Spodziewamy się, że dzięki niemu wzrośnie w naszej szkole liczba nauczycieli  posługujących się na co dzień najnowszymi narzędziami internetowymi.  W ubiegły poniedziałek  (9.11.2015) odbyło się spotkanie  pedagogów, którzy postanowili rozwinąć swoje kompetencje w zakresie wykorzystania w pracy dydaktycznej nowoczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych. Celem warsztatów było przekazanie jak największej ilości wiedzy praktycznej, przetestowanie wybranych narzędzi niezbędnych do realizacji projektu oraz wskazanie sposobów ich wykorzystania.

Pierwszym z omówionych programów był serwis Voki służący do tworzenia mówiących awatarów, który można wykorzystać na lekcji do tworzenia kilkuzdaniowych wypowiedzi. Dodatkową zaletą programu jest fakt, że może on służyć nie tylko nauczycielom, ale i uczniom, gdyż nie jest od nich wymagana rejestracja w serwisie. Uczniowie mogą wykorzystywać Voki do przygotowania i przedstawiania krótkiej wypowiedzi w ramach zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych. Z pewnością mówiące awatary przypadną do gustu osobom nieśmiałym.

Następnie nauczyciele zapoznali się z aplikacją Kahoot służącą do tworzenia interaktywnych quizów, która bije rekordy popularności na całym świecie, zarówno wśród uczniów, jak też ich nauczycieli. Serwis Kahoot pozwala na wprowadzenie elementów gamifikacji, strategii, która staje się coraz popularniejszym trendem w polskich szkołach. W trakcie gry na ekranie pojawia się  stoper oraz słychać dynamiczną muzykę, co potęguje wrażenie, że uczestniczymy w teleturnieju. Po każdym pytaniu widzimy ranking, który motywuje uczniów do uważniejszego czytania pytań i większego zaangażowania. Nic więc dziwnego, że i uczestnicy naszego spotkania aktywnie włączyli się w rywalizację. W quizie na temat polskich filmów i seriali musieli wykazać się nie tylko wiedzą, ale także refleksem. Po emocjonującej zabawie pedagodzy poznali zasady tworzenia swoich własnych interaktywnych gier, które wykorzystają na zajęciach lekcyjnych.                                                                
W kolejnej części spotkania nauczyciele poznali tajniki tworzenia i odczytywania kodów QR (skrót od Quick Response, czyli szybka odpowiedź). Są to kody kreskowe pozwalające na szybkie dzielenie się adresami internetowymi lub niedługimi tekstami. Dzięki szybkiemu rozwojowi urządzeń mobilnych, zdobywają one dużą popularność w codziennym życiu. Coraz częściej pojawiają się też w szkołach, gdzie nauczyciele tworzą  kody z zaszyfrowanymi poleceniami, umieszczają je w różnych miejscach, a zadaniem uczniów jest ich odszukanie, odczytanie za pomocą swoich smartfonów, a następnie ich wykonanie. Kody QR sprawdzą się też w konkursach i grach terenowych.
                                                 
Do ostatniego serwisu omawianego w czasie warsztatów (Padlet) zebrani dotarli właśnie dzięki kodom QR przygotowanym przez prowadzącą spotkanie Barbarę Głuszcz. Padlet to wirtualna tablica, na której możemy umieszczać nasze materiały (filmy, zdjęcia, teksty, linki). To proste w obsłudze narzędzie jest doskonałym obszarem roboczym do współpracy uczniów i nauczycieli. Sprawdza sie też znakomicie w projektach międzynarodowych, kiedy bezpośredni kontakt ich uczestników jest utrudniony. Padlet wykorzystuje się między innymi do gromadzenia zbiorów, otrzymywania informacji zwrotnej, pisania wspólnych opowiadań czy organizowania prostych konkursów online.

Czas poświęcony na poznawanie nowych narzędzi z pewnością wkrótce zaowocuje nowymi pomysłami na uatrakcyjnienie zajęć lekcyjnych, a to będzie sprzyjać wzrostowi motywacji uczniów, co jest jednym z głównych celów naszego projektu ELF. A to dopiero początek naszej przygody z nowoczesnymi technologiami! Przed nami jeszcze wiele wyzwań, dlatego już wkrótce odbędzie się kolejne spotkanie, w czasie którego nauczyciele przetestują nowe serwisy.
         
                                                                 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz